Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie over Andalusië: Wandelen.

GPS

In Andalusie kan men kiezen uit een ruim aanbod van wandelingen. De hoogteverschillen bedragen vaak een paar honderd meter, tot ruim 1000 meter als je de Sierra ingaat.
Zwaardere en lichtere wandelingen wisselen elkaar af en voor de meeste wandelingen moet je wel met een (huur)auto naar het startpunt rijden.
In juli en augustus kan het erg warm zijn om te wandelen, maar in de overige maanden is het er zeer aangenaam. Andalusie kent gemiddeld 320 zonnige dagen per jaar, maar ook in de winter zijn de temperaturen vaak nog aangenaam, hoewel er dan ook regen kan vallen en sneeuw in de bergen.
Met name de Alpujarra en Sierra Nevada zijn zeer fraaie wandelgebieden met een mooie flora en fauna en delen van de Alpujarra en Sierra Nevada zijn tot Nationaal Park verklaard. Vooral de Alpujarra is de streek met fantastische landschappen en traditionele architectuur met oude, vaak witte berg-dorpjes, die zijn omgeven door terrasvelden met fruitbomen en groenten.
In heel Andalusie zijn veel gemarkeerde wandelroutes uitgezet zoals de GR7, GR142 en de Senderos Locales. Verder zijn er ook nog vele routes die met een plaatselijke kaart goed te bewandelen zijn.

Cerra Caleta 5km
Vanuit Maro, bij Nerja volgen we de oude weg naar La Herraduro en vlak voor de laatste tunnel dalen we rechts af naar de kust, waar we de auto parkeren. Vanaf het strand lopen we de weg 500 meter terug omhoog en gaan links, in een bocht, een bergpad in. Vanaf hier blijven we het pad, dat terug loopt richting de kust volgen en negeren enkele afslagen omhoog. Het pad blijft de kustlijn volgen en wisselend lopen we hoog boven en even later weer lager langs de zee met wisselende fraaie uitzichten over de zee en kleine baaitjes.
Onderweg passeren we een oude vuurtoren en na ruim 2 kilometer bereiken we een groot zandstrand met een taverne, vanaf hier volgen we dezelfde route terug met wederom fraaie uitzichten over zee en de kust.

Competa 8km
Vanuit Competa volgen we de weg die achter Competa de vallei inloopt naar de prachtig gelegen picknickplaats van La Fabrica.
Vanaf de parkeerplaats lopen we iets terug en steken daar het riviertje over en lopen via een pad bergopwaarts, waarbij we, steeds hoger komend fraaie uitzichten hebben op de onderliggende vallei en de omgeving.
Boven aangekomen, lopen we verder het dal in, nog steeds genietend van de uitzichten op de omliggende bergen. Aan het einde van het dal volgen we nog even het pad naar rechts en dalen, in een bocht, even later af via een brede brandgang naar beneden.
Halverwege deze brandgang lopen we rechts het bos in en komen even later weer uit op een open weide met een ruine, waarna we het pad naar beneden blijven volgen dat ons weer brengt bij de picknickplaats, het beginpunt van deze wandeling.

El Torca 4km
Wandelen in het natuurpark El Torca met zijn adembenemende rotsformaties is een aparte belevenis. El Torcal gelegen in de buurt van Antequera bestaat uit bizarre rotsformaties die door 150 miljoen jaar van erosie onder invloed van weer en wind zijn gevormd en met een beetje geluk kun je hier ook verschillende arenden van dichtbij in hun vlucht bewonderen.
El Torcal heeft verschillende wandelpaden van 1 t/m 4 kilometer, maar trek wel stevige stappers of wandelschoenen aan, het gebied is op sommige plekken nogal ruig.

Frigiliana 6km
Vanuit het zeer toeristische Frigiliana lopen we bij een bank naar beneden, de achterliggende kloof in. Aangekomen bij de rivierbedding, blijven we deze enige tijd volgen. Na enige tijd gaan we rechts stijl omhoog en wandelen naar de top van de kloof waar we een prachtig uitzicht hebben op de omgeving.
Vanaf hier blijven we op de kam van de bergrug lopen met steeds weer fraaie uitzichten op de omgeving en de kust en de erachter gelegen kloof tot we bij een grote zendmast komen, waarna we weer gaan afdalen naar de bodem van de kloof.
Weer in de rivierbedding aangekomen, lopen we tussen de grote en kleine rotsblokken door naar het punt waar we weer terug omhoog kunnen klauteren naar het beginpunt in Frigiliana.

Maro 5km
Vanaf de parkeerplaats aan de rand van Maro (bij Nerja) lopen we naar het viaduct, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben op het erachter gelegen oude romeinse aquaduct.
Vlak voor dit viaduct gaan we links en dalen uiteindelijk af naar de bodem van de vallei en komen vlak onder het oude aquaduct uit en vanaf hier blijven we de dalbodem volgen richting de kust.
Naarmate we dichter bij de kust komen worden het pad overgroeid met bamboestruiken, waarbij we soms, al of niet bukkend, door een tunnel van bamboestruiken moeten lopen.
Bij de zee aangekomen volgen we even een rotspad boven het water en lopen vrij spoedig links het binnenland weer in, waarna we langs de verschillende fruitplantages weer terug lopen naar Maro.

Rio de la Miel 6km
Vanuit Maro, bij Nerja volgen we de oude weg richting La Herraduro en na een paar kilometer gaan we links de MA179 in naar Cortijo del Nacimieto. Na 11,5km parkeren we de auto op de top van de bergrug met wijds uitzicht over de omgeving. Hier volgen we het pad dat naar links, verder de bergen inloopt. Onderweg hebben we vele fraaie uitzichten op de kust en het binnenland.
We lopen hier in het natuurpark van het National de Sierra de Tejera, de route is redelijk vlak met een paar lichte klimmetjes. Aan het eind van het dal loopt het pad wat steiler omhoog en eindigt voor de bergwand. We lopen dezelfde route terug wat gezien de uitzichten, beslist geen straf is.

Rio Verde 16km
Aan de weg (A4050) van Almunecar naar Ovitar, liggen voorbij Ovitar 2 parkeerplaatsen, van waaruit we lopend de bronnen van de Rio Verde kunnen bereiken.
Vanaf de tweede parkeerplaats volgen we een smal bergpad dat langzaam maar gestaag naar beneden loopt. Het pad volgt de bergwand, waardoor we prachtige uitzichten hebben op de omgeving.
Na ruim een uur dalen komen we bij de eerste watervallen en vanaf hier zien we regelmatig overal water uit de rotsen komen, de bronnen van de Rio Verde.
Vanaf deze plek maken we een uitstapje en dalen stijl af de kloof in en komen we bij de eerste hangbrug, waarvan er verderop in de kloof nog enkele aanwezig zijn.
We klimmen weer terug omhoog tot de bronnen en vervolgen onze oude route (rondwandeling) en lopen door een vlak dal, waarbij we regelmatig enkele waterstoompjes moeten oversteken en passeren een klein stuwmeer.
Aan het einde van het dal volgen we het pad omhoog, dat ons na een lange steile klim weer terug brengt naar de weg, waarna we weer teruglopen naar het beginpunt.

Sedella 10km
Bij de kerk van Sedella lopen we het plaatsje uit naar de oude Romaanse brug, waarna we gestaag omhoog klimmen naar de achterliggende bergwand. We blijven dit pad geruime tijd, steeds stijgend, volgen tot we helemaal achter in het dal zijn aangekomen.
Hier steken we een riviertje over en wandelen geruime tijd onder de bergwand langs. Na enige tijd kunnen we links weer afdalen en volgen dit pad tot we uiteindelijk weer uitkomen in Sedella.

Torrijos 14km
Vanaf de parkeerplaats in het nationaal park "Parque Natural Montes de Málaga" lopen we langs de vele barbecueplekken en wandelen de bossen van het nationaal park in.
Onderweg hebben we regelmatig uitzichten op de omgeving en wandelen in deze bosrijke streek langzaam omhoog. We passeren vele Laurierbomen en Bremstruiken, waardoor de omgeving fraai gekleurd wordt.
Bij El Serranillo zijn we op het hoogste punt van de wandeling aangekomen en hebben we wederom een wijds uitzicht over het natuurpark. Vanaf dit punt lopen we in één lange afdaling terug en passeren o.a. vele kurkeiken. Halverwege de afdaling ligt in een bocht, rechts de verlaten nederzetting Santillana en even later zien we links boven ons, op de helling het verlaten dorpje Chinchilla liggen.
Daarna passen we nog de ruine van Cortijo Santillana en blijven we afdalen, zodat we weer uitkomen bij het startpunt van deze wandeling.