Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie Fuerteventura: Wandelen

GPS

Voor een echte wandelvakantie is Fuerteventura niet de meest spectaculaire bestemming, maar het eiland heeft toch wel enkele fraaie wandelpaden.
Op verschillende plaatsen zijn toch wel fraaie wandelpaden te vinden, men loopt er meestal over onverharde wegen die vaak gebruikt worden als landbouwwegen door de lokale boeren.
Het is soms een beetje improviseren, maar uitzichten zijn op vele plaatsen prachtig. Daar het eiland niet zo breed is, is altijd wel een stukje kust en zee te zien en de vele vulkanen blijven voor een aparte kleurenpracht zorgen.
Tijdens ons laatste verblijf op Fuerteventura vonden wij op verschillende plekken op het eiland al informatieborden over wandelingen en uitgezette route's. Deze route's zijn te vergelijken met onze LAW's en hebben allemaal een nummer en zijn met kleuren gemarkeerd. Tevens loopt er over het eiland van noord naar zuid de GR 131, van Los Lobos naar Punta de Jandia. Op verschillende plaatsen staan informatiepanelen met informatie over deze GR 131 en eventuele zijpaden.
De Rother wandelgids heeft een nederlandstalige versie (Elmar) van het eiland en op de Kompass 240 Wandern/Radkarte staan ook veel routes ingetekend.

Tefia - Montana Bermeja 10km.
Een rustige vlakke wandeling om te wennen aan de paden op Fuerteventura.
Vlak bij Tefia ligt de Ermita de San Agustin, een fraai kerkje pal aan de GR131. Vanaf hier volgen we de GR131 richting Betacuria. Even later lopen we langs enkele typische Canarische huizen en werkplaatsen van het Ecomuseo de la Alcogida. We steken de FV207 over en lopen richting de molen die we in de verte zie liggen. Links van ons zien we de Montana Bermeja (316m) waar we om heen gaan lopen.
We blijven de weg volgen naar de fraaie oude herbouwde windmolen die we even later passeren. Voorbij de molen lopen we links richting de Montana Bermeja. Het landschap is hier wijds en kaal. Bij de voet van de berg passeren we een fraaie overdekte schaduwrijke picknick plek.
Met een brede boog lopen we om de berg heen en waar de GR131 naar rechts afbuigt richting Llanos de la Conception lopen we naar links en steken even later de FV207 weer over. Nog even rechtdoor langs een paar oude ruines en dan een onverharde weg naar links nemen. Na een klimmetje over een kleine heuvel komt de Ermita de San Agustin weer in zicht, het beginpunt van deze wandeling.

Ajuy - Lavagrotten en Rotsbogen 8,5km.
Vanaf het strand van Ajuy, dat Playa de los Muertos heet (strand van de doden), omdat zwemmen door de hoge golfen veel slachtoffers maakt, gaan we naar rechts en lopen omhoog naar het eerste uitzichtpunt.
Daarna lopen we langs de kust verder en passeren een tweetal oude kalkovens. Even later kunnen we via wat trappen afdalen naar de eerste grot (eigenlijk een lavatunnel), van Caleta Negra. In deze grot kan men naar een daarachter gelegen 2e grot klimmen. Beide grotten kan men een stuk inlopen (zaklamp meenemen).
Daarna klimmen we terug naar boven en vervolgen het pad langs de kust, hoog boven de rotsen en grotten van Caleta Negra.
Na geruime tijd zien we in de verte het strand van Pena Horadada en de markante rots.
Als we dichterbij komen, blijkt deze rots een natuurlijke rotsboog te zijn die voor de Barranco de la Pena ligt.
Voor de terugweg lopen we de barranco in en even later nemen we de brede weg naar rechts. We blijven deze weg geruime tijd volgen tot die afdaalt in een barranco waar we naar rechts gaan. Na enige tijd komen we weer bij Playa de los Muertos in Ajuy.

La Pared - Kustpad en GR 131 11km.
Vanuit La Pared lopen we het kale binnenland in heuvelopwaarts naar de Pueblo del Mar en lopen hier in het Parque Natural de Jandia binnen. We passeren enkele kleine barranco's en even later dalen we via een barranco af naar de kustlijn bij Los Boquetes waar we een spectaculair uitzicht hebben over de kust.
Vanaf Los Boquetes blijven we voorlopig het pad langs de kustlijn volgen en onderweg hebben we steeds prachtige uitzichten over de zuid-west kust van het eiland. We passeren verschillende grillige geërodeerde rotsformaties maar blijven het pad langs de kust volgen.
Bij Aqua Liques, een kleine kaap langs de kust klimmen we via een paar zandduinen omhoog en lopen door het binnenland en komen bij de GR131.
De GR131 loopt hier kaarsrecht door het binnenland en we blijven dit pad volgen richting de heuveltop van de Granillo (131m).
We lopen om deze heuveltop heen en dalen af richting La Pared dat we even later binnenlopen.

Costa Calma - Kustpad en GR 131 13km.
Vanuit Costa Calma lopen we onder de nieuwe rondweg door en betreden het Parque Natural de Jandia.
Vanaf hier is het 4 kilometer naar de westkant van het eiland en steken we het eiland over door een dor en kaal gebied vol met zandduinen.
Bij de kaap van Aqua Liques dalen we af en gaan we het kustpad langs de zuidwestkust verder volgen met prachtige uitzichten over de kustlijn. Onderweg passeren we wederom weer verschillende grillige geërodeerde rotsformaties.
We passeren Aqua Tres Piedrad en blijven het pad langs de kust volgen. Na geruime tijd worden de zandduinen lager en zien we de rotsen van het zuidelijke bergmassief voor ons opdoemen.
Hier lopen we links omhoog en via een paar zandduinen en paden klimmen we omhoog naar Morreta de Veril Manso (213m). Daarna dalen we af en lopen richting het windmolenpark en passeren de GR131.
Bij de GR131 en voor het windmolenpark dalen we verder af en lopen naar Costa Calma terug.

Cofete - El Islote 8km.
Diep in het zuiden, alleen via een onverharde weg over een bergpas te bereiken ligt het kleine dorpje Cofete. Hier liggen de prachtige stranden van Playa Cofete met op enkele kilometers noordwaarts van Cofete het kleine schiereilandje El Islote. Een eenvoudige wandeling over het brede strand naar het schiereiland en terug.
Als men echter naar het zuiden loopt ligt op enkele kilometers Roque del Moro. Roque del Moro is een vulkaanrots met verschillende rotsformaties in verschillende tinten en kleuren.
Net boven Cofete ligt villa Winter, de villa is gebouwd in 1946 door de Duitse ingenieur en kolonel Gustav Winter, nazi-spion en vertrouweling van Hitler. Door de strategische en afgelegen ligging gaan er vele verhalen. De aan het strand gelegen kerkhof vlakbij de villa leidt in dit verband ook nog steeds tot speculaties.
Er is bewijs dat er op Fuerteventura een basis voor Duitse onderzeeboten is geweest tijdens de 2e WO. Geruchten gaan dat er nog 2 complete onderzeeboten in de geheime Duitse basis moeten liggen. Op enige afstand van de villa ligt ook nog een oude verlaten landingsbaan.

Punta Pesebre - Kustwandeling 11km.
In het uiterste zuidwesten van het eiland ligt Punta Pesebre een kleine vuurtoren op een kaap en alleen via een onverharde weg te bereiken.
Vanaf de kleine vuurtoren lopen we langs de kust noordwaarts naar het uitkijkpunt bij Los Salvajes met een uitzicht over de basaltmuren van de baai Caleta de la Madera.
We blijven het pad langs de kust volgen en komen even later bij Aqua Cabras en Punta Junquillo waar een kathedraalachtige basaltrots staat.
Bij het informatiebord lopen we omhoog door een kalkravijn en klimmen even later verder omhoog richting de Las Talahijas (189m). Boven op de top hebben we een prachtig uitzicht over de onder ons liggende zuidpunt van het eiland en zien we hier ook duidelijke de oude landingsbaan in het landschap liggen.
Vanaf hier dalen we af en steken de landengte over en lopen langs de zuidkust terug naar de kleine vuurtoren van Punta Pesebre.

Toto - Degollada de los Granadillos 9km.
Vanaf de kerk in Toto lopen we omhoog over de GR131 en verlaten het dorp over de onverharde Camino Real. We lopen door de Barranco de Teguereyde, passeren enkele geitenstallen, even later een herdershut en een fraaie picknick hut.
Bij een tweede herdershut bereiken we de Degollada de los Granadillos op 479 meter hoogte waar we een fraai uitzicht hebben op de onder liggende valei en het stuwmeer in de Barranco de la Pena.
Vanaf hier kunnen we dezelfde weg terug nemen. Als men echter niet tegen wat eenvoudig klimwerk opziet kan men ook rondlopen via de Pico Lama (629m) en door de achterliggende Valle del Esquen terug lopen naar Toto.
Bij de herdershut lopen we via een smal paadje omhoog en blijven dit paadje (aangegeven via steenmannetjes) volgen. We klimmen omhoog naar de top van de Pico Lima (629m) waar we eveneens fraaie uitzichten hebben over de omgeving. We blijven op de kam lopen richting de Gran Montana. Waar het pad vlak voor de Gran Montana omhoog gaat gaan we rechts omlaag. In het dal beneden ons (Valle del Esquen) zien we de onverharde weg waar we naar toe gaan afdalen. In het onderliggende dal aangekomen lopen we over deze weg terug naar Toto.

Puertito de Los Molinos - Kustwandeling naar Playa de Jarubio 9km.
Vanuit Puertito de Los Molinos lopen we omhoog en hebben een fraai uitzicht over het kleine vissersdorpje en de onderliggende baai.
We houden links aan zodat we langs de kust blijven lopen boven op de rotsen zo'n 40 meter boven de zee. Onder ons zien we verschillende rotsformaties waar de zee op los beukt.
Na een half uurtje lopen krijgen we zicht op de brede baai van El Salvaje waar we met een wijde boog omheen lopen. Daarna blijven we langs de kust lopen en passeren nog enkele kleine baaien totdat we het breede zandstrand van Playa de Jarubio bereiken.
Na een pauze kunnen we dezelfde weg teruglopen of rondlopen via het binnenland.
Met de zee in onze rug houden we rechts aan en lopen tussen de rotswand en de duinen door een kleine barranco in. Bij een weg aangekomen gaan we naar rechts en blijven dit onverharde pad volgen.
Na 2 km bij een grote splitsing lopen we naar rechts naar een kleine ruine. Passeren deze en bij een kleine stenen hut houden we links aan en dalen af naar Puertito de Los Molinos.

Betancuria - Bergkamwandeling 10km.
Vanaf de kerk van Betancuria volgen we de borden van de GR131 richting Vega de Rio Palmas.
We passeren een gerestaureerd waterrad en klimmen daarna omhoog naar de picknickhut op de bergpas Degollada del Marrubio (583m). Daarna klimmen we verder omhoog naar de top van de Morro del Cortijo (637m) waar we een fraai uitzicht hebben over het midden van het eiland.
We dalen af naar de bergpas Degollada de los Pasos (568m) en lopen rechts verder omlaag een bosrijke vallei in naar de fraaie picknickplaats Castillo de Lara (465m). Hier zijn zelfs toiletten en wasplaatsen.
We blijven nog steeds de GR131 volgen over verschillende bergpaden met wijdse uitzichten over het eiland en dalen daarna ver af de vallei in.
Als we via een tunneltje onder de asfaltweg doorgaan lopen we even door wat rietplanten heen en komen daarna op een breed pad in de Barranco de Palomares uit. Hier lopen we naar rechts en blijven het pad door deze barranco volgen. Bij een kleine asfaltweggetje lopen we even omhoog en daarna direct weer de barranco in die we blijven volgen tot in Betancuria.

Tefia - Vallei Tetir 15km.
Vlak bij Tefia ligt de Ermita de San Agustin, een fraai kerkje pal aan de GR131. Vanaf hier volgen we de PR FV15 richting Tetir.
Na het kerkje lopen we richting de bergen en beklimmen even later de Degollada de Facey (480m) met onderweg prachtige uitzichten.
Op de top kijken we uit over de Vallei Tetir en dalen in deze vallei af. Een wijdse vallei tussen enkele bergenruggen. Halverwege de vallei lopen we rechts weer omhoog naar een fraaie gelegen picknickhut en beginnen aan de klim van de Degollada de la Sergenta (490m). Op de top hebben we een fraai uitzicht op Casillas del Angel.
We dalen via een smal pad af en lopen naar Casillas del Angel.
In deze plaats blijven we de PR FV 15 volgen en lopen door de kale vlakte van El Pozo de Pedro Palez en passeren enkele barranco's.
Even later lopen we weer wat omhoog naar de Degollada la Vista de Casillas (310m), passeren weer enkele barranco's en dalen weer af naar het beginpunt bij de Ermita de San Agustin.

Lajares - Calderon Mondo 6km.
Net buiten Lajares een de weg naar Majanicho ligt een parkeerplaats met informatieborden.
We lopen van de parkeerplaats richting de Montana Colorada en volgen het pad dat links om de berg loopt. Links hebben uitzichten over de noordkust van Fuerteventura en Lanzarote.
Achter de Monana Colorada lopen we naar de Calderon Mondo en blijven het pad volgen links om deze berg. Na enige tijd zien we een breed pad rechts omhoog dat naar een uitzicht plek gaat boven op de kraterrand (162m).
We dalen weer af en lopen naar rechts verder om de berg heen en komen op het wandelpad van de SL FV2.
Vanaf hier hebben we een vrij uitzicht op de zandduinen een de oostkust bij Corralejo.
We blijven de SL FV2 nu volgen naar rechts. Passeren weer de Montana Colorada en lopen terug naar het beginpunt van deze wandeling.

Llanos de la Conception - Morro de Sol en Embalse de los Molinos 14km.
Geen spectaculaire wandeling, maar wel veel uitzichten en een stuwmeer met veel watervogels.
Vanuit Llanos de la Conception, volgen we de weg een stukje naar Aguas Verdes, bovenaan de pas, waar de weg naar links gaat, lopen we rechtdoor en klimmen omhoog naar de Morro de la Tabaibas. Daar het pad verder volgen naar de Morro del Sol. Bovenaan de top, door een hek en langs de stenen muur weer omlaag, richting het lager gelegen stuwmeer, langs de gietenstal in het dal.
Langs het stuwmeer naar de stuwdam lopen, deze oversteken en dan naar rechts langs het stuwmeer. Achter de boerderij met geitenstal omlaag, de barranco oversteken pad volgen langs ruine met palmboom. Dit pad loopt terug naar Llanos de la Conception.

Vega de Rio Palmas - Palmendal en Ermita de la Pena 8/12km.
Vanaf de kerk van Vega de Rio Palmas, lopen we een stukje zuidwaarts en bij de wandelborden gaan we rechts en blijven de GR131 richting Ajuy volgen.
We lopen door de rivierbedding en even later over een asfaltwegtjes tot de 2e brug, waarna we de rivierbedding weer gaan volgen tot de stuwdam. Daarna dalen we af tot de kleine witte kerk. Achter het kerkje lag eeuwen lang een heilige icoon verborgen.
Dan lopen we terug tot boven de stuwdam en steken deze over en gaan het pad aan de andere zijde van het stuwmeer volgen tot een asfaltweggetje. Dan dit asfaltweggetje volgen tot de een brug, daarna door de rivierbedding terug lopen naar het begintpunt van deze wandeling.

Pozo Negro - Kustwandeling 5km.
Vanaf het strand lopen we even terug en bij de wandelbordjes lopen we naar boven en bij de eerste splitsing gaan we rechts naar beneden en blijven het pad langs de kust volgen. Even later klimmen we omhoog en boven aangekomen lopen we langs de kust naar de volgende Kaap via wat geitenpaadjes.
Bij de volgende Kaap dalen we af naar het pad en strand onder ons (schuin links aanhouden).
Vanaf het strand lopen we landinwaarts en bij de onverharde weg gaan we links en lopen terug naar Pozo Negro.

Puertito de Los Molinos - Kust en kloofwandeling 13km.
Bij de steenpyramide lopen we omhoog en 10 meter voor het uitzichtpunt, gaan we links omhoog via een smal paadje. Boven aan gekomen lopen we langs de kustrand en dalen even later in de Barranco de la Cruz af en klimmen aan de andere zijde weer omhoog en vervolgen het pad langs de kust.
Bij de Barranco Blancos, gaan we weer omlaag en weer omhoog en blijven langs het pad langs de kust volgen tot een stenen gebouw (Barranco de la Fuente Blanca). Onderweg zien we nu regelmatig fraai gevormde zandrotsen. Nu lopen we 200 meter landinwaarts en nemen het pad links omhoog naar de top van de voor ons liggende berg (252m).
Net voorbij de top gaan we links het pad omlaag volgen, steken even later de Baranco de las Gaviotas over en gaan rechts een stukje omhoog. We blijven nu dit pad volgen, passeren een oude kalkoven en steken daarna de FV221 over. Daarna nemen we het pad naar links, even later dalen we af in de Barranco en lopen terug naar Puertito de los Molinos.

Betancuria - Mirador Morro de Velosa 7,5km.
Vanuit Betancuria, lopen volgen we de GR 131 bergopwaarts naar de Degollanda del Marrubio (richting Antigua).
Op kamhoogte (583m) aangekomen, gaan we bij de schuilhut links en blijven dit pad over de kam volgen met schitterende uitzichten over het westen en oosten van het eiland. Na enige tijd komen we bij een waterpomp huisje en maken we de klim naar de Mirador op 675 meter hoogte.
Na de Mirador lopen we terug naar het eerder genoemde waterpomp huisje en dalen via het pad af door de Majada de la Perravallei richting Betancuria. Naar mate we lager komen wordt de vallei meer begroeid met palmen en Agaves. Bij een splitsing houden we rechts aan en komen bij het oude klooster Convento San Buenaventura dat stamt uit de 15e eeuw. Daarna houden we links aan en lopen naar Betancuria.

Los Lobos - Rondwandeling 11km.
Vanuit de haven van Corralejo vaart op verschillende uren een boot naar het eiland Los Lobos. Een ongerept, rustig vogeleiland met een beschermde status.
Vanaf de haven van Los Lobos loopt er een rondwandeling rondom het eiland. Onderweg passeren we het kleine visssersdorpje El Puertito en op het verste punt van het eiland staat de vuurtoren met een huisje.
Onderweg kan men via zijpaadjes naar een strand en de Caldera-vulkaan lopen.