Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Wandelen/informatie Griekenland: Wandelen in de Peloponessos.

GPS

In de Peloponessos kan volop gewandeld worden, vooral in de streek van Mani liggen vele prachtige wandelpaden en kloven om te wandelen, maar ook in het gebied van Argolis hebben wij verschillende wandelingen gemaakt.
Alleen moet men wel zelf de paden zoeken, echte uitgezette wandelpaden zijn in Griekenland weinig te vinden, omdat de Grieken zelf niet van wandelen houden. Zolang je er nog met de auto kan komen zullen de meeste Grieken deze ook beslist niet laten staan.
Jammer genoeg zijn onze aantekeningen van enkele wandelingen in Mani verloren gegaan, maar in het gebied van Argolis hebben we de volgende wandelingen opgetekend.

6 kerkentocht vanuit Tolo.
Langs het strand Tolo uitlopen richting het oude Assini en rechts aanhouden, waar het eerste kerkje staat.
Terug naar de weg en volgen rechts, richting Assini, bij de afslag links aanhouden (rechtdoor) na 1 km bij een weg scherp van rechts, links een klein asfaltpad inlopen.
Einde weg rechts en direct links. Pad inlopen en op splitsing rechts aanhouden tussen de fruitbomen door.
Daarna links naar een oude waterput. Rechts van de put recht doorlopen en op de weg rechts aanhouden.
Dit pad bergopwaarts volgen, die met een wijde bocht naar rechts buigt.
en voor een kerkje links omhoog lopen naar een volgend kerkje.
Bij het kerkje verder omhoog lopen (langs een hek) en op de weg rechts aanhouden dit pad geruime tijd blijven volgen en om de berg lopen tot een lange loods voor ons zichtbaar word.
Vlak onderaan de loods links omhoog en op splising links verder omhoog blijven lopen en dit pad blijven volgen tot bij volgende het kerkje.
Daarna afdalen naar de ruine (achter deze ruine ligt kerkje dat op een bron is gebouwd).
Komend van de berg, voor de ruine het pad links steil berg opwaarts lopen en blijven volgen tot op de vuilstort, daarna klein stukje langs de vuilstort lopen en links de weg naar beneden nemen.
Langs een oude schuur lopen en het pad blijven volgen.
Zodra Tolo in zicht komt even later links een klein berg paadje naar beneden volgen richting het centrum van Tolo.

Van Tolo naar Nafplio
Rondweg boven Tolo op lopen richting de haven en na een hotel op de kruising rechts en direct links.
Na 100 meter rechts de berg oplopen via een smal pad.
Boven gekomen op de smalle asfaltweg rechts, even later een fraai uitzicht over de baai van Argolis.
Voor ons zien we het pad verder omhoog lopen, dit volgen tot de volgen doorgang, waarna we een terrein op van een vuilstort, direct rechts aanhouden en afdalen naar beneden.
Wandel berg afwaarts, richting de ruine die even later zichtbaar wordt.
Achter de ruine ligt de Metamorphosis, een kerkje dat boven op een bron is gebouwd. Links achter kan men via een trap bij de bron komen, met een drinkbeker kan men zeer helder water schepen (in de deurtje zit een luikje).
Vanaf het kerkje een stukje de weg volgen en vrij snel in de bocht een breed pad naar kinks nemen dat even later op een open plek lijkt dood te lopen, echter schuin rechts voortuit begint een smal pad (aangegeven met een oranje stip).
Dit smalle pad met de oranje stippen blijven volgen (wel veel distels). Pad gaat links om de berg heen en komt uit bij tweede vuilstort waar we de weg naar beneden nemen naar Karathona.
Bij het strand volgen we de weg langs het strand naar de andere zijde van de baai, waar we via een asfaltweg omhoog lopen naar de erboven gelegen weg, waar we op uit moeten komen.
De weg gaat later met een grote bocht naar rechts, bergopwaarts en komt uit op een kruising met een
bord linksaf naar Palamidi (de vesting boven Nafplio).
Als we hier naar links gaan kunnen we via de vesting en een ruim 900 traptreden afdalen naar Nafplio, echter de toegang tot het kasteel moet betaalt worden.
Willen we geen toegang betalen, dan gaan we op deze kruising Niet naar links, maar lopen we rechtdoor, bergafwaarts, waarna we eveneens in Nafplio aankomen.
Vanuit Nafplio gaan regelmatig bussen (of taxi) naar Tolo.

Rondwandeling bij Karnezeika
Vanuit Karnezeika lopen we via de asfaltweg naar rechts (richting de bergen) en na 150 meter weer rechts een weg in die direct door de rivierbedding gaat. Volgende kruising, pad rechtsaf tussen de fruitbomen door en dit pad geruime tijd blijven volgen. Tot we rechts een waterpomp zien, vlak hiervoor links achter een oude olijfboom een rotspad steil omhoog volgen tot een waterbak met daarachter een kerkje met een fraai uitzicht.
Brede pad links omlaag volgen en beneden op de splitsing aanhouden. Even later links tussen de velden door bij een elektrische paal en een paar hokken van B2 blokken naar de daarachter gelegen weg lopen en daar rechts aanhouden naar een kerkje bij een cipress.
We lopen weer tussen de velden door terug naar eerder gelopen weg en hier links aanhouden.
Op een splitsing rechts aanhouden waar snel een volgend kerkje zichtbaar wordt, daarna dit pad geruime tijd volgen en rond de berg blijven lopen tot we er een waterpomp komt met rechts een tweestammige olijfboom.
Direct daarna komen we op een open ruimte en zien we schuinlinks de kerk van Karnezeika. Hier naar links lopen naar de rivierbedding, in de rivierbedding de weg naar links volgen die even later rechts (omhoog) de bedding verlaat.
Daarna direct rechts aanhouden en dit pad steeds rechtdoor volgen waardoor we weer uitkomen in Karnezeika.