Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Hoogste top van Zeeland.

GPS
Routebeschrijving

De hoogste top van de provincie Zeeland is 51,81 meter hoog en ligt westen van Valkennisse.
De top is een duintop langs de kust en heeft geen specifieke naam.
Net naast de top is een ruimte gemaakt die fungeert als afspringplaats voor paragliders. De duin loopt hier behoorlijk steil af.
Vanaf het duinpad heeft men een prachtig uitzicht over de Westerschelde en het Zeeuwse schiereiland Walcheren.

Wandeling: 16km
Deze route begint bij de kerk van het kerkdorp Biggekerke waar parkeerruimte is.
De dorpskerk stamt uit de 15e eeuw, de korenmolen "De Brassers Molen" is een ronde stenen grondzeiler uit 1712. Verder liggen er in het dorp een tweetal Vliedbergen. Een derde Vliedberg ligt ten zuiden van Biggekerke bij Klein Valkenisse.
Vanaf het Kerkpein lopen we de Zoutelandseweg in en zien rechts direct een Vliedberg liggen. Daarna lopen we langs de begraafplaats en komen bij een waterplas langs het bos van Biggekerke.
Nadat we de drukke N288 zijn overgestoken lopen we over onverharde paden langs weilanden en rietkragen met een waterplas richting Groot Valkenisse. Onderweg hebben we een wijds uitzicht op de duinenrij voor ons waar o.a. de hoogste top van Zeeland ligt.
Bij Groot Valkenisse lopen we een smal bosgebied binnen en blijven geruime tijd het onverharde pad door het struikgewas volgen tot aan Zoutelande. In Zoutlande lopen we over de Langendam naar de grens van deze gemeente en daarna verder over een onverhard wandelpad door weilanden en langs rietkragen in een grote boog om Zoutelande heen.
Nadat we een grote parkeerplaats zijn overgestoken lopen we omhoog de duinen in en krijgen we even later een wijds uitzicht over de zee, kust en strand. Vanaf hier gaan we geruime tijd het pad over en langs de duinen volgen. Eerst hebben we een uitzicht over Zoutelande met de fraai centraal gelegen kerk en daarna komt de hoogste top van Zeeland voor ons in beeld.
Nadat we om en over een bunker zijn gelopen wandelen we verder omhoog en passeren een afspringplaats voor paragliden. Dan komen we op hoogste top van Zeeland, een duintop van bijna 52 meter hoogte. Op de top hebben we een fraai uitzicht over de kust, strand en het achterland.
Even later dalen we af en lopen verder door het duingebied langs Groot Valkenisse en verder naar Dishoek waar we de duinen gaan verlaten. Via de Zuidweg wandelen we het binnenland in naar het water van de Valkenisse Watergang. Hier zien we links een Vliedberg liggen.
We blijven het onverharde pad langs de watergang volgen en passeren enkele bunkers.
Bij de Valkenisseweg aangekomen lopen we over een fietspad terug naar Biggekerke waar we deze route begonnen.