Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Haaksbergen: Buurserzand 17km.

RouteInformatie

Deze wandeling begint op de parkeerplaats Ronde Bulten aan de Buurserstraat.
Vanaf de parkeerplaats steken we de Buurserstraat over en lopen over een heidegebied naar de Harrevelderschans.
Een verdedigingsschans uit de Tachtigjarige Oorlog langs de toenmalige handelsweg naar Duitsland. De schans is een bastion met 4 punten.
Via een pad door de heidevelden lopen we verder en steken de Buurserbeek over, waarna we het pad langs de beek gaan volgen.
Bij de 2e brug over de beek (Onlandsbrug) steken we de beek over en lopen aan de andere zijde verder naar het bosgebied van de Steenhaar.
Nadat we de Buurserstraat zijn overgestoken lopen we het bosgebied van de Steenhaar binnen. Na verschillende bospaden passeren we de Steenhaarplassen. Hier lopen we over een aantal lange vlonderpaden door het natte en moerasachtige gebied van de Steenhaar.
Na verschillende onverharde paden door een bosgebied en later een heidegebied lopen we verder naar het natuurreservaat Buurserzand.
Onderweg passeren we de oude boerderij De Bommelas. De Bommelas is gebouwd in 1840 door Gerrit Jan Keizers. De boerderij is gebouwd volgens het inmiddels zeldzame los hoestype, waarbij woning en stal in één ruimte zijn ondergebracht.
Voor de Bommelas staat een oude lindeboom en een waterput met haal (hefboomwerking) om het water uit de put te halen.
Even later passeren we het informatiecentrum De Wakel van Natuurmonumenten.
Als we de Hegebeek zijn overgestoken passeren we de Leppepaal. Markesteen Usselo-Buurse, ook wel genoemd Leppinkpaal als grensbepaling van de gemeenten Haaksbergen (1825) en Lonneker (1826). Sinds 1934 tussen de gemeenten Haaksbergen en Enschede.
Na verschillende paden door de heide of weilanden bereiken we bij Rietschot een uitkijkpunt met een wijds uitzicht over de omgeving. Even daarna passeren de waterplas van het Buursermeertje.
Via het heidegebied van de Ronde Bulten lopen we dan terug naar de parkeerplaats Ronde Bulten waar we deze wandeling begonnen.

Harrevelderschans
Steenhaar
De Bommelas
Leppepaal

Haaksbergen: Lankheet/Buurserbeek 12km.

RouteInformatie

Deze wandeling begint op de parkeerplaats bij de Buurserbeek, bij de Oostendorper watermolen aan de Watermolenweg.
We steken de Buurserbeek over en lopen langs de Olie en Korenmolen (Oostendorpermolen).
De Oostendorpermolen is een dubbele watermolen aan de Buurserbeek die in opdracht van Karel V is 1548 gebouwd.
Daarna gaan we geruime tijd het pad langs de Buurserbeek volgen, we passeren eerst de Lankheterbrug en bij de Veddersbrug steken we de Buurserbeek over.
Na enkele bospaden komen we nog even langs de Buurserbeek en lopen daarna de bossen in van Het Lankheet.
Hierna blijven we geruime tijd verschillende bospaden volgen tot we aankomen bij de Haaksbergse Binnenweg.
Nadat we de Haaksbergse Binnenweg zijn over gestoken, wandelen we via verschillende bospaden door het gebied van het Lankheter Buiten en de Smallenberg.
. Dan lopen we het landgoed Lankheet binnen, een groot bosrijk gebied afgewisseld met heide, vennen, historische boerderijen, hooilanden en oude essen.
Het landgoed heeft een geschiedenis die 800 jaar teruggaat. Er zijn verschillende eigentijdse landschapsprojecten op het gebied van waterzuivering, energiewinning, multifunctionele klimaatbossen en houtteelt. In dit gebied is ook een Waterpark met verschillende waterzuiveringsprojecten.
We passeren in het Waterpark eerst een grote boog en daarna lopen we onder een rotsbrug door en via verschillende stapstenen passeren we een grote vijver.
Na enkele beken lopen we door de bossen verder en komen bij de Oliemolenweg. Dan steken we de Botterbeek over waar enkele replica zijn gebouwd van een houten sluis.
Nadat we de Botterbeek zijn over gestoken lopen we naar de parkeerplaats aan de Buurserbeek waar we deze wandeling zijn begonnen.

Oostendorpermolen
Smallenberg
Waterpark
Botterbeek

Haaksbergen: Buurserbeek 9km.

RouteInformatie

Deze wandeling begint bij Theeschenkerij Jordaan aan de Scholtenhagenweg (Haaksbergen).
We lopen de Hasseltweg in en ter hoogte van het clubhuis van de golfbaan Langeloo lopen we rechts een klein bospaadje in dat ons brengt bij een zijtak van de Buurserbeek. We steken deze zijarm van de Buurserbeek over en lopen links naar de Oostendorper watermolen ook wel de Grevemölle genoemd.
De watermolen werd in opdracht van Karel V in 1548 gebouwd en in 1549 in gebruik genomen. Deze molen is uniek in zijn soort omdat het een dubbele waterradmolen is. Op de rechteroever staat een korenmolen met twee raderen en op de linkeroever een oliemolen met één rad.
Het waterrad van de oliemolen is 4.70 m groot en 75 cm breed. In 1584 werd de molen tijdens de Tachtigjarige oorlog verwoest, pas in 1633 herbouwd. De molen werd in 1946 door een watervloed weggespoeld en in 1950 herbouwd, daarna vonden er vele restauraties plaats.
Na de watermolen lopen we een stukje de Watermolenweg in en gaan dan rechts een onverharde brede boslaan in (Rekkenseweg) en gaan deze boslaan geruime tijd volgen. Aangekomen bij de Veenrietweg gaan we naar rechts en na enige tijd links een klein bospad in dat ons langs een fraaie bosven voert. Vlak voor de Hoonesweg nemen we het smalle bospad rechts dat ons even later bij de onverharde Oude Eibergseweg brengt.
Vanaf hier gaan we dit onverharde zandpad, met het ernaast gelegen fietspad, geruime tijd volgen. We passeren eerst links een grote waterven en onderweg zien we verschillende akkervelden tussen de bossen van Assink. Na enige tijd steken we een kleine bosbeek over (met links een zeer fraai gevormde boom) en komen even later bij de Lankheterweg die we naar links gaan volgen. Even later komen we bij de brug over de Buurserbeek.
De Buurserbeek stroomde tot 1404 door Haaksbergen maar werd ten behoeve van het transport over water door de stad Deventer verlegd naar het zuiden. Hier werd de Buurserbeek aangesloten op de Hunneper AA die richting Deventer stroomde en zo ontstond er een verbinding vanuit de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen via de IJsselstad met Holland.
We steken de Buurserbeek over en lopen rechts terug naar Theeschenkerij Jordaan, het beginpunt van deze wandeling.