Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Haastrecht: Polders en het Kraamvrouwenpad 15 km.

GPS
RouteInformatie

Deze wandeling start op de parkeerplaats Concordiaplein in Haastrecht.
Vanaf de parkeerplaats lopen we het centrum van Haastrecht binnen en wandelen langs de gotische driebeukige kruiskerk gebouwd in de 14e eeuw.
Even later passeren we het oude Gemaal De Hooge Boezem, een stoomgemaal dat in 1872 werd gebouwd. Het gebouw is nu ingericht als een museum. Voor het gebouw zien we de oude stoommachine.
Na de drukke N228 wandelen we de polder Groot Keulevaart binnen en gaan hier verschillende graspaden volgen. We lopen hier langs weilanden, sloten en enkele houtwallen. We volgen hier een stuk van de Steinse Tiendweg. Een tiendweg is een op een veenkade aangelegde weg met aan weerszijden parallel lopende sloten.
We volgen deze graskade geruime tijd waarbij we regelmatig langs of over een hekje moeten lopen of klimmen.
Als we verder de polder inlopen komen we langs enkele waterplassen waar verschillende watervogels aanwezig zijn.
Aangekomen bij het water van de Lange Vliet volgen we een tijdje een grasdijkje langs dit water en steken later dit water over waarna we eerst langs een maisveld verder lopen en later door een weiland tot we aankomen bij het riviertje de Vlist.
We volgen even de Vlist en steken deze dan over waarna we weer een weiland inlopen in de Polder Vlist. We volgen het pad door het weiland geruime tijd waarna we aankomen bij het water van de Boezem van Bergambacht.
Hier zien we enkele vlonderpaden langs dit water en een informatiebord over het Kraamvrouwenpad. Via dit pad kon een vroedvrouw of arts vroeger snel bij de boerderijen in deze polder komen. We gaan deze houtwal geruime tijd volgen.
Als we aankomen bij de Bilwijkerweg, volgen we deze even en lopen bij een vogelkijkscherm weer een weiland in richting Haastrecht. Als we aankomen op de veenkade van de Korte Tiendweg volgen we deze naar rechts en lopen naar de eerste huizen van Haastrecht.
Echter voor Haastrecht lopen we links het fraaie park Bisdom van Vliet in. Het park bestaat uit een tuin, park en bos in Engelse Landschapsstijl. In het park bevindt zich het graf van de familie Bisdom van Vliet en hun hond. Het park hoort bij het herenhuis aan de overzijde van de N228 waarin nu het Museum Paulina Bisdom van Vliet gevestigd is.
Als we het park uitlopen zijn we binnen enkele straten weer terug bij het beginpunt van deze route.
Let op: Tijdens het broedseizoen (1 maart t/m 1 juli) is een groot deel van deze route NIET toegankelijk!!!

Gemaal De Hooge Boezem
Steinse Tiendweg
Lange Vliet
Vlist
Park Bisdom van Vliet

Haastrecht: Molenvlietroute 13 km.

GPS
RouteInformatie

De Molenvlietroute is een ANWB wandeling.
De wandeling loopt door weilanden, over graskaden en langs het riviertje de Vlist, de route loopt wisselend over verharde- en onverharde paden.
De route begint bij het VVV gebouw en het gemaalmuseum aan de Hoogstraat in Haastrecht, hier staat ook een informatiebord over deze route.
De gehele route wordt aangegeven met zeshoekige borden en is daardoor makkelijk te lopen.
Vanuit het fraaie Haastrecht met zijn fraaie geveltjes loopt de route langs het bezoekerscentrum "Gemaal Hooge Boezem" naar de Tiendweg, een hobbelige graskade die we uitlopen naar het Natuurgebied De Benschopper Boezem.
Via dit natuurgebied lopen we door de weilanden en over verschillende graskaden langs het water van de Lange Vliet naar het graspad van de Schutterskade, waarna we uitkomen in Polsbroek.
Vanaf Polsbroek volgt de route het fietspad naar het dorpje Vlist waar we langs de oever van het riviertje de Vlist verder lopen en genieten van de fraaie uitzichten langs dit bochtige riviertje.
Waar we de oever van de Vlist weer verlaten loopt de route langs het kleine natuurgebied Zijdegat waarna de route weer terugloopt naar Haastrecht.
Let op: Tijdens het broedseizoen (1 maart t/m 1 juli) is deze route NIET toegankelijk!!!