Home LAW/Streekpaden Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

NS-wandeling - Meinweg (2dg) 19 + 19km.

GPS
Routebeschrijving

Meinweg, Herkenbosch naar Brüggen 17,5 km.

Deze Meinweg route is een 2-daagse NS-wandeling van station Roermond naar station Swalmen.
Vanaf het station van Roermond neemt men de bus naar Herkenbosch lijn 78 - halte Keulse Baan/Meinweg) waar deze tweedaagse NS wandeling begint met het startpunt vlakbij het bezoekerscentrum van "Natuurreservaat Meinweg".
Na een bezoekje aan het bezoekerscentrum passeren we de IJzeren Rijn, een oude spoorbaan van Antwerpen naar het Roergebied. België wil deze oude spoorlijn eigenlijk weer in gebruik nemen maar de spoorlijn gaat echter dwars door het natuurreservaat en het stiltegebied van de Meinweg. We lopen het natuurgebied van de Meinweg binnen en komen op de oude langgerekte Grote Herkenbosser Baan.
Wisselend wandelen we door bossen en heidevelden en passeren verschillende heidevennen waaronder de zeer fraaie Rolven. Dit is ook het gebied waar een drietal breuklijnen in het landschap zorgen voor de verschillende terrassen. Even later passeren we de Elfenven en komen we langs de grens met Duitsland te lopen waarna we op afstand het gebied van de nooit in gebruik genomen staatsmijn "Beatrix" passeren.
We lopen hier nog steeds wisselend langs de grens en eenmaal over de grens passeren we weer een oude spoorlijn en lopen we langs het kleine Duitse plaatsje "Auf den Berg"in de richting van Elmpt. Vlak voor Elmpt buigen we af en wandelen we een diep ingesneden beekdal binnen. We volgen geruime tijd, lopend door de bossen, dit beekdal waarna we even later in het gezellige historische stadje Brüggen voor het eerst de Swalm zien stromen bij het grote houten waterrad. In Brüggen zijn verschillende hotels te vinden voor een overnachting.

Bezoekerscentrum
Rolven
Elfenven
Waterrad Brüggen

Meinweg, Brüggen naar Swalmen 17,5 km.

We verlaten het gezellige stadje Brüggen en wandelen langs de Swalm het plaatsje uit terwijl we onderweg nog even een uitstapje maken naar slot "Dilborn" en even verderop een kijkje nemen bij de Kapel van Overhetfeld.
We lopen verder langs de Swalm en zien onderweg zelfs een bever zwemmen in dit riviertje. We passeren regelmatig grote en kleine meren die langs de Swalm zijn ontstaan. In Duitsland is de naam van deze rivier Schwalm.
Voorbij de Baggersee, vlak voor een natuurreservaat, verlaten we de oevers van de Swalm en lopen we over een heide die vol staat met jeneverbesstruiken We lopen naar een 10 meter hoge uitzichttoren waar we een fraai uitzicht hebben over dit natuurgebied.
Even later passeren we een moerasgebied en maken we een klein ommetje, we volgen een houten vlonderpad door dit moerasgebied. Daarna keren we weer terug om verder langs de oevers van de Swalm te wandelen. Via een bosrijk gebied komen we weer in het grensgebied met Nederland en bij grenspaal 414 wandelen we Nederland definitief weer binnen. Opnieuw komen we uit bij de oevers van de Swalm en via kleine paadjes langs de Swalm volgen we het riviertje in zijn beekdal en wandelen we richting Swalmen. In Swalmen steken we de Swalm over die daar vandaan naar de Maas stroomt en lopen over het fraaie marktplein naar het station waar deze afwisselende maar fraaie tocht eindigt.

Kapel Overhetfeld
Uitzichttoren
Vlonderpad
Markt Swalmen

Meinweg, Swalmen naar Herkenbosch 10 km.

Op de markt in Swalmen kruisen de NS Meinwegwandeling en het Maas/Swalm/Nettenpad elkaar waarna het laatstgenoemde pad, via de bossen langs de grens met Duitsland, naar Herkenbosch gaat.
Door gebruik te maken van dit stuk pad kan men deze wandeling dus heel eenvoudig rondlopen en het station Swalmen als begin en eindpunt gebruiken.
Vanaf de markt gaat het Maas/Swalm/Nettenpad tussen de kerk en het raadhuis door naar de brug over de Swalm, daarna verder via de Molenstraat en de Schoolstraat. We verlaten Swalmen en gaan linksaf het bos in en lopen door de akkerbouwvelden naar de grens. Door de bossen en over open akkervelden bereiken we de grens waar het pad ook een tijdje langs zal gaan.
Daarna gaat de route door de Duitse bossen en steekt de drukke weg N68 (van Roermond naar Elmpt) over en gaat verder zuidwaarts door de bossen om even later weer terugkeren naar het grensgebied met Nederland. Over een grenspad met een aantal grenspalen bereiken we bij grenspaal 408 de prachtig gelegen Melickerven, de grens tussen Nederland en Duitsland loopt dwars door deze ven heen.
Even later passeren we de oude spoorbaan van de IJzeren Rijn die dwars door het natuurgebied van de Meinweg gaat en sinds 1994 buiten gebruik is. Vervolgens komen we uit op een asfaltweg, de Zandbergen, op dit punt kruisen we de NS wandeling die van rechts komt en doorloopt naar links terwijl het Maas/Swalm/Nettenpad rechtdoor gaat. Op de kaart die men kan downloaden op de site van de NS staat dit deel van het Maas/Swalm/Nettenpad ingetekend.