Home LAW/Streekpaden/etc. Wandelingen Nederland Reizen Buitenland GPS-tracks

Groesbeek: De Groesbeek, de Leigraaf en de Hulsbeek 14km.

RouteInformatie

Deze wandeling begint bij het Railfietsstation van Groesbeek (Spoorlaan).
We lopen over het wandelpad naast de railtrace en blijven dit pad geruime tijd volgen.
Als we de Cranenburgsestraat oversteken komen we bij de Wijnhoeve De Heikant, hier verlaten we de railtrace en lopen via de Koningin Wilhelminaweg naar het riviertje de Groesbeek. We volgen hierna geruime tijd een pad langs dit riviertje, het Rensenpaedje.
Na enige tijd steken we de Groesbeek over bij het punt waar de Hulsbeek in de Groesbeek stroomt.
We blijven nog steeds het pad langs de Groesbeek volgen, passeren het plaatsje De Horst en daarna een camping. We steken hier en daar de Groesbeek een paar keer over via een paar stapstenen.
Na een klinkerpad verlaten we de Groesbeek en wandelen door een klein natuurgebiedje en komen daarna bij het riviertje de Leigraaf. Vanaf hier gaan we de Leigraaf geruime tijd volgen dwars door de weilanden.
Als we uitkomen op de Lage Horst verlaten we de Leigraaf, we volgen even later een wandelpad langs een beek en lopen daarna een bosgebied binnen van het natuurreservaat De Bruuk. In dit bosgebied steken we de Leigraaf weer over die in dit gebied ontspringt.
Na verschillende bospaden komen we langs een water zuiveringsinstallatie en daarna langs een flinke heuvel, een voormalige vuilstortplaats. Langs een beek komen we bij de Ashorst die we even volgen.
Als we weer een onverhard pad inlopen tussen de weilanden blijven we dit pad een tijdje volgen. Nadat we de Hoge Horst zijn overgestoken komen we even later bij het riviertje de Hulsbeek. Vanaf hier volgen we de Hulsbeek enige tijd richting Groesbeek.
Bij de eerste huizen van Groesbeek verlaten we de Hulsbeek en via enkele straten en lanen lopen we terug naar het beginpunt van deze wandeling.

Railtrace
Groesbeek
Leigraaf
De Bruuk
Hulsbeek

Groesbeek: Geopad Nederrijk - Holdeurn 8km.

RouteInformatie

Dit Geopad Nederrijk begint op de parkeerplaats aan de Zevenheuvelenweg bij de Canadese militaire begraafplaats.
Vanaf de parkeerplaats houden we links aan en lopen over de stille Derdebaan met rechts uitzicht over een heuvelachtig landschap dat 160.000 jaar geleden werd gevormd door een landijsgletser.
Daarna lopen we links over een onverhard pad achter de begraafplaats langs en dalen steil af in een zgn. droogdal waar vroeger smeltwater werd afgevoerd richting de Rijn.
We blijven dit droogdal een stukje volgen in een heuvelachtige omgeving en lopen richting de Duitse grens.
Even later lopen we weer omhoog en hebben een fraai uitzicht over de stuwwalrand richting Kleve en de kerktoren van het dorpje Kranenburg.
Vanaf dit punt is het regelmatig dalen naar een droogdal en daarna weer omhoog naar de top van een door het landijs opgestuwde stuwwal.
In de buurt van Hotel/Restaurant De Holthumsche hof zien we diepe trechtervormige kuilen die zijn ontstaan door leemwinning in de Romeinse tijd. Ook hier lopen we duidelijk door een groot droogdal en even later klimmen we steil omhoog en hebben weer een fraai uitzicht over de heuvelachtige omgeving richting het bekkengebied tussen Groesbeek en Kranenburg dat is gevormd in de laatste ijstijd.
Bij helder weer kan men over de aflopende stuwwalrand bij Kleve duidelijk het Rijndal zien liggen met in de verte de brug over de Rijn bij Emmerich.
Nadat we wederom waren afgedaald in een droogdal klimmen we bij het pad Hooge Klaef weer omhoog en lopen over een stuk van de Airborneroute terug naar de Canadese begraafplaats waar we deze leerzame route begonnen.

Stuwwal
Droogdal

Groesbeek: Geopad Wolfsberg - Mookerheide 10km.

RouteInformatie

Dit Geopad Wolfsberg begint op de parkeerplaats bij Hotel/Restaurant Wolfsberg aan de Mooksebaan.
Na een aantal bospaden komen we bij de bosvijver De Koepel, deze poel wordt gevoed door kwelwater afkomstig uit de hoger gelegen omgeving.
Na nog een aantal bospaden komen we bij het uitzichtpunt de Keizerskop, vanaf hier hebben we een wijds uitzicht over de door het landijs gevormde dalen richting Groesbeek, Kranenburg, Kleve en het Rijndal.
Even later dalen we af richting het Zevendal en zien we een aantal zwerfstenen. Een infopaneel en plaatjes op de stenen geven meer informatie over deze zwerfstenen. Het Zevendal werd in de laatste ijstijd gevormd door het gletjerijs richting de Maasvlakte.
Via de Papenbergseweg en de Zevendalseweg lopen we over een onverhard pad naar het gebied van de Mookerheide. Links zien we hier het prachtig gelegen Startsedal met verschillende heidevelden.
Na een klaphek hebben we een wijds uitzicht over het stuwwalrelief en de riviervlakte van de Maas. Voor ons ligt de Mookerheide en zien we duidelijke enkele kleine droogdalen, stuwwalranden en in de verte de kerktoren van Cuijk. Hier staat ook een zgn. tijdbalk die ons laat zien in welke tijd de aarde werd gevormd.
Daarna verlaten we dit gebied en komen na de Bisseltsebaan bij een oude leemgroeve De Biessael die is volgelopen met water en even verder bij een oude groeve met een informatiepaneel waarop een dwarsdoorsnede is de zien van de verschillende grondlagen.
Na een aantal bospaden passeren we weer een aantal droogdalen die in de laatste ijstijd dooi- en smeltwater afvoerden richting Groesbeek.
Daarna lopen we via nog wat bospaden terug naar de parkeerplaats op de Wolfsberg waar we deze leerzame wandeling begonnen.

De Koepel
Zwerfsteen
Mookerheide
Tijdbalk
Leemput

Mookerheide NS-wandeling: Algemeen 32km

RouteInformatie

Deze 2-daagse wandelroute van 34 kilometer start in Cuijk, waarna men via Groesbeek naar Nijmegen wandelt.

Op de eerste dag wandelen we in 16 kilometer over de Mookerheide naar Groesbeek.
We lopen door het centrum van Cuijk en daarna via de veerpont naar de andere kant van de Maas waar we Limburg binnenlopen.
Dan wandelen we door Mook al snel begint de klim naar de Mookerheide dat op een uitloper van de Nijmeegse stuwwal ligt.
Dan lopen we de bossen in en passeren enkele fraaie dalen waaronder het Zevendal.
Aan het eind van de route arriveren we in Groesbeek en kan men overnachten in één van de verschillende hotels in de stad.

Op de tweede dag wandelen we in 16 kilometer door het gebied van de bekende 7-heuvelen naar Nijmegen.
Al snel lopen we langs de Canadese begraafplaats die men eventueel een bezoekje kan brengen.
Dan wordt het klimmen en dalen geblazen want we wandelen over smalle paadjes langs glooiende weilanden en door bossen want het heet hier niet voor niks de 7-heuvelen. We komen o.a. langs de Duivelsberg en het Filosofendal.
Verder passeren we hier verschillende bronnen, beekjes en sprengen.
Als Nijmegen naderen komen we langs het fraai gelegen Valkhof, een heuvel met o.a. de Sint-Nicolaaskapel.
Aan het einde van de route komen we bij station Nijmegen Centrum en nemen we de trein terug naar Cuijk waar we deze 2-daagse wandeling begonnen.

Een verdere beschrijving van de etappes vindt men hier bij de Overige Meerdaagsepaden.